Steeds hetzelfde doen om hetzelfde probleem op te lossen?

Feestdagen

Nog enkele dagen, de feestmaand december is begonnen. De tijd van lichtjes in het donker, van lekker eten, van lekker drinken, van feesten. Een tijd om naar uit te kijken. Even tot rust komen. Terugkijken op het afgelopen jaar. Vooruitkijken naar het nieuwe jaar.

Gezondheid

Op 31 december wensen we elkaar een goed nieuwjaar in alle gezondheid. Gezond zijn is belangrijk, dat weten we allemaal. Vooral als je iemand in je omgeving hebt die ziek is, of dat je zelf met gezondheidsproblemen kampt.

Genieten

Als we feesten in december, willen we graag even niet letten op ons lichaamsgewicht. Op tv, in de reclame, om ons heen, op veel plekken is lekker eten en drinken. We brengen meer tijd samen door met mensen die belangrijk voor ons zijn, samen eten en drinken.

Gezondheidsgedrag

We wensen elkaar geen gezondheidsgedrag toe. We weten dat gezondheid te maken heeft met een gezond lichaamsgewicht. Immers, het aanleren en vasthouden van gezonde gewoonten helpt ons bij het gezond blijven.

Diëten en sporten

In januari gaan we gezonder leven. De diëten dienen zich aan, sommige zijn nieuw, andere zijn al jaren bekend. We krijgen afslankpillen aangeboden, of crashdiëten. Die ons snel van ons probleem afhelpen. In de sportscholen is het drukker dan anders, want van bewegen en sporten val je af.

Steeds hetzelfde doen om hetzelfde probleem op te lossen

In december feesten we, in januari gaan we gezonder leven. In februari zijn we weer druk bezig met andere zaken, het dagelijkse leven vraagt alle aandacht. En per saldo veranderen we eigenlijk weinig. Zo zitten we weer vast in ons gewone gedragspatroon. Van onze voornemens blijft weinig over. Diep in onszelf weten we dat we ons gezondheidsgedrag moeten veranderen, en stoppen het maar weg.

Steeds hetzelfde doen om hetzelfde probleem op te lossen? Dan draai je rond in een kringetje… een kringetje waar je niet uitkomt.

Anders: meer inspanning, maar duurzaam veranderen

Je zou ook kunnen beginnen met veranderen. Dat hoeft geen dieet te zijn. Een zware sporttraining is ook niet nodig. Veranderen begint met inzichten, en kleine stappen. Veranderen is geleidelijk aan je nieuwe gewoonten eigen maken. Als het dan weer december wordt, dan heb je je gezondheidsgedrag veranderd.

Hoe doe ik dat?

 Leefstijlgedrag krijgt tegenwoordig steeds meer aandacht. Groepsbegeleiding wordt vergoed door een aantal ziektekostenverzekeraars, een programma van 2 jaar. Wil je echter persoonlijke begeleiding en een plan voor jou op maat? Zodat de voor jou belangrijke onderwerpen aan bod komen? Of wil je samen met je gezin of vrienden een duurzame verandering aangaan?

Kennismakingsgesprek

Je bent welkom om samen in een gratis kennismakingsgesprek je wensen te bespreken. Als gewichtsconsulent en HBO-leefstijlcoach kan ik je op weg helpen. Vergoedingen zijn mogelijk via het aanvullend ziekenfondspakket.
Ga jij de uitdaging aan?

Hoe kun je positiever gaan denken als je gedachten vaak negatief zijn?

Hoe kun je positiever gaan denken als je gedachten vaak negatief zijn?
Je gedachten vooral over jezelf zijn aan de negatieve kant. Je vindt het moeilijk om positiever te denken over jezelf. Hoe komt dat?

Onze hersens
Gevaar! We zien het erg snel en we reageren er meteen op. Alarm! De hersenen hebben ons zo altijd geholpen om te overleven. We konden immers meteen iets doen om het gevaar uit de weg te gaan.

Van nature zie je eerder de negatieve kanten dan de positieve. Nu leven we in een veel veiligere tijd dan toen. Er zijn geen dieren in onze omgeving die ons bedreigen, we hoeven veel minder bang te zijn dat we niets te eten hebben. Maar: onze hersens staan nog steeds op ‘aan’.

Negatief denken is een gewoonte
Je vindt jezelf minder leuk, aardig en geslaagd dan anderen. En omdat je steeds opnieuw vergelijkt, wordt het oordeel over jezelf steeds negatiever. Tegelijkertijd doe je je best om ook zo te zijn als die anderen. Door de gewoonte zo negatief over jezelf te denken, lukt dat niet. Sterker nog, dat lukt steeds minder.

Snoepen en eten om je goed te voelen
Je ziet er niet zo uit als anderen. Maar dat wil je wel. Door je negatieve gedachten voel je je vaak niet goed. Je negatieve stem herhaalt steeds opnieuw dat je niet oké bent. Dat zet veel mensen aan tot snoepen en eten: je even goed voelen. Net zoals het negatieve denken een gewoonte is, wordt het snoepen ook een gewoonte. Als je minder goed in je vel zit, heb je minder weerstand aan eten. In onze huidige tijd is snoep en eten bijna altijd en overal aanwezig. Het kost al veel moeite om al die verleidingen te weerstaan.

De oneindige cirkel
Door meer te snoepen en te eten, loop je het risico nog meer negatieve gedachten over jezelf te vormen. Immers, je kunt niet voldoen aan de regels, gewoon eten wordt steeds moeilijker. Je lijdt er onder, zowel geestelijk maar ook fysiek. Je zelfbeeld wordt steeds slechter, je lichaamsgewicht neemt toe.

Door te diëten probeer je conditie en lichaamsgewicht weer op peil te krijgen. Je negatieve gedachten en gevoelens zetten je aan tot ongezond eetgedrag. Zo loop je steeds meer vast. Diëten is erg moeilijk vol te houden als je tegelijkertijd wil snoepen om je goed te voelen.

Anders gaan denken in plaats van diëten
We hebben per dag ongeveer 50.000 spontane gedachten. Of ze nu positief of negatief zijn, je bent je bewust van al hetgeen er door je hoofd gaat. De negatieve nemen ons bewustzijn over en blijven hangen. Zo wordt het moeilijk om positiever over jezelf te gaan denken!

Doorbreken van het patroon
Het is niet gemakkelijk om je manier van denken te veranderen, maar dat kan wel. Als je je beter over jezelf gaat voelen en daarnaast werkt aan een vaste structuur in je eetpatroon, dan vergroot je je kans om uit de negatieve cirkel te stappen.

Positiever denken helpt je bij een gezonde leefstijl
Het ombuigen van je gedachten helpt op termijn veel beter om geestelijk en lichamelijk beter in het leven te staan.

Ga jij ook de uitdaging aan?

Stress

Ben ik het zelf schuld dat ik te veel eet?

De tijd dat we allen op dieet gingen om een gezond lichaamsgewicht te krijgen, ligt al lang achter ons. Dit komt omdat we steeds beter weten wat de oorzaken van te veel eten zijn. Eigen schuld, dikke bult. Die uitspraak geldt al lang niet meer. Gelukkig ook maar!

Stress, wat is dat?
Elke van Hoof legt uit hoe stress werkt in ons lichaam en hoe dit werkt in onze hersens. Elke doet onderzoek naar stress. En ze doet ook onderzoek naar wie gevoelig is voor stress. Gevoelig zijn voor stress is geen teken van zwakte.

Op mijn website vind je, onder het kopje “Weten over eten.. wetenschappelijke basis”, het filmpje met de goede uitleg van Elke. Ook via de bijgevoegde link kun je het filmpje opstarten.

Als je gevoelig bent voor stress, heb je dan sneller overgewicht?
Dat geldt zeker niet voor iedereen. Overgewicht kan veel oorzaken hebben, waarvan stress er eentje is. Het kan zijn dat stress maakt dat je je even niet zo lekker voelt, en dat je dan de neiging hebt om te gaan snoepen. Of iets extra’s te eten. Je voelt je even lekker, en daarna is het fijne gevoel weer voorbij. Je lost de stress niet op. Je duwt deze even weg. Met het risico dat je naast je stress ook overgewicht krijgt.

Stress aanpakken….?
In een gezond leefpatroon eet je gezonder en snoep je minder. Je beweegt, je krijgt genoeg slaap. En leer je op een andere manier om te gaan met stress. Soms lijkt het dat dit niet kan. We hebben het allemaal zo druk.

Wie kan wat hulp gebruiken?
De leefstijlcoach wordt opgeleid om te helpen. Hulp voor iedereen die de kans loopt ziek te worden door een ongezonde leefstijl. Zelf richt ik me op een deel van deze mensen. Omdat ik weet dat zij het extra moeilijk hebben. En extra hulp soms goed kunnen gebruiken. Mensen die al langer ‘ruzie maken’ met eten en het gewicht en niet meer weten waar ze moeten beginnen om toch een gezonder leven te leiden. Mensen die gevoelig zijn, zich zelf emotie-eters noemen, die twijfelen of bepaald eten nu wel of niet gezond is. Mensen die veel last hebben van stress en dit weg eten.

Wat dan wel?
Werken aan een vast eetpatroon van 3 maaltijden en 3 tussendoortjes per dag.  Het klinkt eenvoudig, het kan moeilijk zijn om het ook echt te gaan doen. Naast je eetpatroon bewust bezig zijn met je stress is erg belangrijk. Begin bij het begin, met de kleine stressmomenten waar je grip over kunt krijgen. Hulp vragen mag ook. Een leefstijlcoach kan je daar goed bij helpen.  Als je belt, of mailt, dan maken we een kennismakingsgesprek. En onderzoeken we samen wat jouw stressbronnen zijn.

Aan de blog!

 

3 mei 2019

Mijn praktijk Eet-weten… weten over eten…

In al die jaren waarin ik van uit mijn eigen praktijk mensen leer gezonder te eten, heb ik heel wat kennis verzameld. Graag wil ik daar over gaan vertellen. Want vertellen, dat doe ik graag! En als anderen er dan ook nog voordeel bij hebben, dan is dat mooi meegenomen.

Een opleiding!

Veel nieuwe dingen leer ik in de opleiding Leefstijlcoaching bij Brickhouse Academy. Bij deze opleiding gaat het niet alleen over eten, maar ook over bewegen, gedrag en de omgeving waarin we nu leven. Ik krijg er les van Ingrid Steenhuis. Zij is hoogleraar en houdt zich bezig met gezond gedrag. Omdat ik het belangrijk vind om de juiste zaken te leren, ben ik hier erg blij mee. Zij weet erg veel van wetenschap en ik steek er heel wat van op!

Omgeving: weinig bewegen en veel eten..

Ja zeker, we leven in een omgeving waarin we minder bewegen, en altijd en overal eten is. De roltrap, de lift, de auto, zitten bij je werk, achter de computer en de televisie. Supermarkten die tot half 10 open zijn, overal snacks en snelle happen. Het wordt ons niet gemakkelijk gemaakt. Hoe kun je dan toch een gezonde leefstijl hebben? De verleidingen zijn zo groot….. En we hebben al zo vaak stress, krijgen we die ongezonde leefomgeving er ook nog eens bij…

Ziek worden…

De opleiding is bedoeld om te leren voorkomen dat je ziek wordt. Immers, stiekem weten we allemaal dat groente en fruit gezond is en lopen en fietsen nodig is. Maar het doen, en het volhouden, dat is een ander verhaal!

Wie kan wat hulp gebruiken?

De leefstijlcoach wordt opgeleid om te helpen. Hulp voor iedereen die de kans loopt ziek te worden door een ongezonde leefstijl. Zelf richt ik me op een deel van deze mensen. Omdat ik weet dat zij het extra moeilijk hebben. En extra hulp soms goed kunnen gebruiken. Mensen die al langer ‘ruzie maken’ met eten en het gewicht en niet meer weten waar ze moeten beginnen om toch een gezonder leven te leiden. Mensen die gevoelig zijn, zich zelf emotie-eters noemen, die twijfelen of bepaald eten nu wel of niet gezond is.

Wordt vervolgd…

Ja, vertellen vind ik leuk om te doen, kennis delen met anderen ook. Binnenkort zal ik meer over mijn werk gaan vertellen. Verhalen waar je iets mee kunt. Werken aan een gezonde leefstijl, voor iedereen belangrijk!